1.0 GURU DISIPLIN
1. Pilih pengawas pada setiap
hujung tahun untuk bertugas pada tahun berikutnya.
2. Menentukan pemilihan
pengawas adalah berdasarkan pencapaian dalam bidang akademik, kebolehan dan
kemampuan pelajar dalam bidang sukan dan permainan.
3. Memastikan perlantikan para
pengawas adalah berdasarkan pengalaman, sahsiah, daya kepimpinan dengan mengambil
kira pandangan dan sokongan para guru. Pemilihan akhir dilakukan oleh para
pelajar dengan cara undi, jikalau didapati sesuai dan boleh dilaksanakan
setelah dipersetujui oleh pihak guru.
4. Pemilihan calon dilakukan
oleh guru-guru sendiri dan tidak dicalonkan oleh pelajar.
5. Menentukan Ketua dan
Penolong Ketua Pengawas dilantik oleh guru penasihat lembaga pengawas dengan
nasihat guru-guru lain.
6. Mengaturkan mesyuarat
lembaga pengawas yang diadakan dari semasa ke semasa di sekolah.
7. Mengawasi disiplin dan akhlak
para pelajar di sekolah sepanjang hari persekolahan.
8. Menerima laporan daripada
para pengawas dan mengambil segala langkah dan tindakan yang sesuai.
9. Menentukan segala peraturan
dan undang-undang sekolah sentiasa dipatuhi oleh para pelajar sekolah.
10.Mempamerkan peraturan dan
undang-undang sekolah di papan-papan kenyataan dan di dalam bilik darjah.
11.Membantu Guru Besar dalam
mengesan dan mengesahkan kesalahan-kesalahan besar yang dilakukan oleh pelajar
yang boleh membawa kepada penggantungan sementara atau pembuangan sekolah.
12. Merekodkan segala
kesalahan, hukuman dan denda yang dijatuhkan kepada pelajar di sekolahnya.
13. Berhubung rapat dengan guru
bimbingan / kaunseling untuk menyelesaikan masalah pelajar.
14.Bekerjasama dengan
guru-guru bertugas harian atau mingguan untuk menguruskan kawalan terhadap
pelajar pada hari perhimpunan, upacara dan majlis-majlis yang diadakan oleh
pihak sekolah. Menguruskan pertandingan kebersihan bilik darjah pada tiap-tiap
minggu dan mengumumkan kelas yang paling kotor.
Disiplin
·
Menentukan penerapan amalan-amalan dan nilai-nilai
murni.
·
Memastikan peraturan-peraturan sekolah
dikuatkuasakan.
·
Menjadi ketua guru penasihat Lembaga Pengawas
Sekolah.
· Mengambil tindakan yang sesuai terhadap kes-kes
murid yang melanggar peraturan tatatertib dan salahlaku.
·
Menyelaras dan menyediakan rekod dan laporan
disiplin murid.
2.0 GURU BIMBINGAN DAN KAUNSELING
1.
Menyediakan
rancangan tahunan program dan aktiviti perkhidmatan Bimbingan
dan Kaunseling sekolah.
dan Kaunseling sekolah.
2.
Mengenalpasti
keperluan perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling sekolah melalui
kajian keperluan, soal selidik, temu bual dan perbincangan dengan pelajar, guru,
pentadbir, kakitangan sekolah, ibubapa dan bekas pelajar.
kajian keperluan, soal selidik, temu bual dan perbincangan dengan pelajar, guru,
pentadbir, kakitangan sekolah, ibubapa dan bekas pelajar.
3.
Merancang,
mengawalselia dan mengemaskini rekod dan inventori pelajar.
4.
Mengumpul,
menyedia, menyebar maklumat Bimbingan dan Kaunseling kepada
semua pelajar melalui sebarang media yang sesuai.
semua pelajar melalui sebarang media yang sesuai.
5.
Mengelola dan
melaksanakan aktiviti Bimbingan dan Kaunseling kelompok dan
tunjuk ajar (instructional) yang merangsang perkembangan pelajar secara optimum.
tunjuk ajar (instructional) yang merangsang perkembangan pelajar secara optimum.
6.
Merancang,
melaksana, mengawalselia perkhidmatan kaunseling individu secara
profesional dan beretika.
profesional dan beretika.
7.
Merancang,
melaksana, mengawalselia aktiviti kemahiran belajar untuk semua
pelajar.
pelajar.
8.
Merancang,
melaksana, mengawalselia serta menilai program dan aktiviti pemilihan
mata pelajaran elektif untuk peperiksaan seperti UPSR.
mata pelajaran elektif untuk peperiksaan seperti UPSR.
9.
Merancang,
melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti pendidikan
pencegahan dadah, inhalan, rokok dan alkohol.
pencegahan dadah, inhalan, rokok dan alkohol.
10. Merancang, melaksana, mengawalselia dan
menilai program dan aktiviti perkhidmatan konsultansi dan rujukan, berhubung
Bimbingan dan Kaunseling, Kerjaya dan Pendidikan Pencegahan Dadah.
11. Merancang, melaksana, mengawalselia dan
menilai program dan aktiviti konferens dengan ibu bapa, guru, kakitangan bukan
guru, dan agensi kerajaan dan bukan kerajaan yang terlibat dalam proses
pendidikan dan perkembangan pelajar.
12. Membuat penilaian aktiviti, modul, model,
instrumen, pendekatan dan sebagainya secara menyeluruh bagi meningkatkan mutu
dan profesionalisma perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling sekolah.
13. Merancang, menyelaras dan menilai sumber dan
bahan resos perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling.
14. Menjadi Urusetia kepada Jawatankuasa
Penyelaras Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling.
15. Menjadi penggerak utama dalam program latihan
dalaman bagi menyebarkan kefahaman dan peningkatan profesionalisma perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling di sekolah.
16. Memberi khidmat kaunseling krisis kepada
pelajar guru, kakitangan dan siapa sahaja yang memerlukannya.
17. Menjadi personel perhubungan/seranta sekolah
dengan agensi-agensi luar yang berkaitan.
18. Menjadi ahli jawatankuasa ex-oficio dalam
jawatankuasa kurikulum sekolah.
19. Menjadi ahli Jawatankuasa dalam Majlis
Perancang Sekolah.
20. Menjadi Penyelaras dalam program mentor-mentee
sekolah.
21. Menjadi penyelaras dalam program-program
pengembangan pelajar seperti kolokium, motivasi, kem jaya diri, kursus
ketatanegaraan dan sebagainya.
22. Menjadi Urusetia kepada Jawatankuasa Program
Sekolah Selamat, Dasar Pendidikan Wajib, Matematik dan Sains dalam Bahasa
Inggeris & Dasar Bahasa Tambahan, Penempatan (Kemasukan) pelajar di
sekolah.
23. Menjadi ex-officio dalam Persatuan Ibu Bapa
dan Guru (PIBG).
24. Menjadi Penyelaras program-program yang dianjurkan
oleh Unit Bimbingan dan Kaunseling, Jabatan Pelajaran Negeri.
25. Melaksanakan tugas-tugas yang diarahkan oleh
Ketua Jabatan dari semasa ke semasa.
Bimbingan dan Kaunseling
- Merancang
dan menyelaras pelaksanaan Bimbingan dan Kaunseling bersama-sama dengan
guru Bimbingan dan Kaunseling.
- Menyelaras
dan menyediakan rekod dan kaunseling murid serta menyediakan laporan yang
diperlukan.
- Mengadakan
kursus motivasi dan kemahiran pelajar.
- Merancang dan melaksanakan program dan orientasi bagi murid-murid baru.
3.0
UNIT 3K (KEBERSIHAN, KESIHATAN DAN KESELAMATAN)
1. Menyediakan takwim aktiviti tahunan semua kegiatan yang berkait dengan
kebersihan, kesihatan dan keselamatan sekolah.
2. Merancang program peningkatan untuk kebersihan, kesihatan dan keselamatan
sekolah.
3. Menyedia dan mengagihkan senarai tugas dalam setiap aktiviti yang akan
dijalankan.
4. Memastikan persekitaran bersih dan selamat.
5. Menjalankan gotong royong membersih kawasan sekolah.
6. Memastikan pelaksanaan program berjalan mengikut jadual yang ditetapkan.
7. Lain-lain tugas yang diarahkan oleh Guru Besar dari masa ke semasa
Kebersihan, Keceriaan dan
Keindahan Sekolah
·
Membantu dalam merancang dan menyelia program bagi
kebersihan, keceriaan dan keindahan sekolah.
Program Pelindungan Murid
(Keselamatan)
·
Merancang dan menyelaras program mencegah
penyalahgunaan dadah dan program lain di peringkat sekolah.
·
Memastikan langkah-langkah keselamatan murid semasa
berada di sekolah dilaksanakan.
Kesihatan
·
Mengurus kemudahan rawatan murid.
·
Memastikan program-program kesihatan murid
dijalankan dengan sempurna.
·
Menguruskan kad 001/002, Kad Tenaga Asas dan
lain-lain.
·
Menyelaras penyeliaan kantin sekolah.
·
Menyelaras aktiviti kesihatan murid.
4.0 TUGAS GURU SPBT
1. Mengurus dan melaksanakan
program SPBT di sekolah ;
2. Menghayati, mematuhi dan
melaksanakan semua arahan berkaitan dengan SPBT;
3. Mengurus bilik operasi SPBT sekolah(boss);
4. Menyediakan permohonan
keperluan buku teks dengan tepat dan benar;
5. Menyelaras pengedaran,
pengumpulan dan menyemak borang penentuan kelayakan;
6. Mendapatkan dan merumus
data enrolmen murid daripada jk kelayakan;
7. Menyelaras penyerahan dan
pemulangan buku teks SPBT serta
menyemak pengisian borang rekod pinjaman SPBT;
8. Mengurus dan mengemaskini semua fail serta
buku stok SPBT;
9. Menerima dan menyemak
bekalan buku teks daripada penerbit dan memastikan buku-buku tersebut
direkodkan di dalam buku stok dan menyemak buku stok agar sentiasa dikemaskini;
10. Memastikan semua buku teks SPBT dicap dan diproses dengan betul;
11. Menjalankan pemeriksaan
fizikal berkala ke atas buku teks;
12. Mengurus pelupusan buku
teks spbt mengikut masa yang telah ditetapkan;
13. Menjadi Setiausaha dalam JK
SPBT Sekolah dan Pen Setiausaha
dalam JK kelayakan murid;
14. Melaporkan kepada Pen Kanan
HEM sebarang masalah berkaitan SPBT;
15. Merancang dan mengurus baik
pulih buku teks;
16. Menjadi penasihat kelab SPBT sekolah.
17. Menyelaras
pengeluaran, pengambilan, pengagihan dan hapuskira buku teks.
18. Menguruskan
kutipan data, mengawal buku stok dan bilik SPBT.
19. Menyediakan
anggaran belanjawan bagi pengurusan skim pinjaman buku teks.
5.0 UNIT KEBAJIKAN
Jawatankuasa
Bantuan Persekolahan
Satu
Jawatankuasa Pengurusan Bantuan peringkat sekolah yang dipengerusikan oleh Guru
Besar/Guru Besar perlu ditubuhkan. Jawatankuasa ini terdiri daripada
pihak sekolah dan sekurang-kurangnya 2 wakil bukan guru dari Persatuan Ibu Bapa
dan Guru-Guru (PIBG) bagi menyemak dan memperakukan murid/pelajar yang layak.
Fungsi
Jawatankuasa Pengurusan Bantuan peringkat sekolah adalah seperti berikut:
1.
Mengadakan mesyuarat untuk memilih dan mengesahkan
murid/pelajar miskin yang layak.
2.
Menyediakan Minit Mesyuarat Jawatankuasa
Pengurusan Bantuan di peringkat sekolah dan perlu disimpan untuk tujuan audit
dan pemantauan.
3.
Mengenalpasti kaedah terbaik pengagihan
bantuan. (Rujuk pekeliling berkaitan Tatacara Kewangan dan Perakaunan
Penyaluran Pemberian dan Bantuan Kewangan ke Sekolah yang dikeluarkan oleh
Bahagian Kewangan, KPM).
Guru
Besar/Guru Besar, selaku Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bantuan peringkat
sekolah adalah bertanggungjawab menentukan hanya murid/pelajar yang benar-benar
layak sahaja diberi bantuan. Tindakan boleh dikenakan kepada Guru Besar/Guru Besar sekiranya
berlaku ketidakpatuhan kepada kriteria dan peraturan yang telah ditetapkan oleh
pihak Kementerian.
Sekiranya
pihak Jawatankuasa mendapati terdapat keraguan yang timbul ataupun terdapat
maklumat palsu pada mana-mana bahagian yang diisytiharkan, pihak Jawatankuasa
berhak untuk tidak meluluskan permohonan tersebut.
Bantuan Kerajaan
- Menyelenggarakan
perakuan-perakauan biasiswa dan bantuan (RMT, KWAPM, 1 Vitamin 1 Murid, Program
Susu Selolah dll)
- Mengemaskini
rekod bantuan.
- Menguruskan
tuntutan dan bayaran biasiswa murid
6.0 SENARAI
TUGAS GURU DATA
Peringkat : Sekolah Menengah/Rendah
Jawatan : Guru Data Sekolah DG41/DGA32/DGA29
Waktu Bertugas : Mengikut waktu persekolahan (bagi
sekolah dua sesi waktu
bertugas boleh disesuaikan merangkumi
kedua-dua sesi)
1. Menjalankan tugas-tugas berkaitan dengan kurikulum
dan kokurikulum seperti yang ditetapkan oleh Guru Besar/Guru Besar (MGB).
2. Merancang pengurusan data dan maklumat pendidikan
peringkat sekolah yang diarahkan oleh
Bahagian-Bahagian di KPM, Jabatan Pelajaran Negeri, Pejabat Pendidikan Daerah (Gabungan) dan sekolah dan
lain-lain agensi kerajaan.
b) Bertanggungjawab bagi pengurusan data di bawah
sistem aplikasi seperti EMIS iaitu melaksanakan pengumpulan, pemprosesan,
penyimpanan, pengeluaran, pelaporan, pembekalan dan penyebaran data dan
maklumat pendidikan sekolah mengikut kaedah dan jadual yang ditetapkan yang
berkaitan dengan:
i. Guru seperti biodata, opsyen dan pengalaman
mengajar;
ii. Pelajar seperti enrolmen, biasiswa dan bantuan
lain;
iii. Staf bukan guru;
iv. Profil sekolah termasuk fizikal dan maklumat am
sekolah;
v. Pendaftaran PTK;
vi. Lain-lain yang ditetapkan dari semasa ke semasa.
c) Membantu guru dan staf
sokongan dalam penyelarasan data dan
maklumat pendidikan seperti HRMIS, Sistem Maklumat Murid (SMM), Sistem Salah
Laku Disiplin Murid (SSDM), KWAMP, peperiksaan, asrama, kokurikulum, Buku Teks
dll.
d) Membantu dalam
penyelenggaraan dan rangkaian komputer;
namun bagi sekolah Bestari tanggungjawab teknikal dibuat oleh Penyelaras IT.
e) Membantu pihak pengurusan
sekolah mengemas kini data dan maklumat peringkat
sekolah bagi Pelan Induk Pembangunan
Pendidikan (PIPP) 2006-2010 dan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM)
2013-2025.
3. Memberi khidmat nasihat kepada guru berkenaan
pengurusan data dan maklumat peringkat sekolah.
4. Menjadi Setiausaha Jawatankuasa Maklumat dan
Pengkomputeran Sekolah (JMPS).
5. Melaksanakan tugas-tugas lain berkaitan pengurusan
data yang diarahkan dari semasa ke semas
GARIS PANDUAN PENGURUSAN MAKLUMAT SEKOLAH
Adalah menjadi
tanggungjawab Guru Data:
1. Mengemas kini data EMIS Online.
2. Mematuhi tarikh kutipan dan garis panduan
penyelenggaraan yang telah ditetapkan.
3. Memastikan data disemak dan disahkan.
4. Menyediakan laporan atau catatan yang diperlukan
contoh: catatan atau alasan bagi turun/naik (perubahan) data enrolmen dan
ditentu sah oleh GPK1 selaku Pengurus Maklumat Sekolah sebelum menghantar ke
PPD.
5. Memastikan Laporan Pengesahan
Maklumat Sekolah yang dicetak dari aplikasi EMIS Online disemak dan
disahkan oleh PGB sebelum dihantar ke PPD.
6. Menyimpan dengan baik segala dokumen (bahan
bercetak atau elektronik) berkaitan pengurusan data EMIS Online.
7. Menyelenggara komputer yang digunakan untuk tujuan
pengurusan maklumat sekolah dengan baik. Segala kerosakan
peralatan/perisian/talian internet hendaklah dilaporkan kepada Pegawai Maklumat,
PPD dengan segera supaya kutipan data tidak terganggu.
8. Membuat salinan backup
data pada setiap kutipan melalui proses muat turun dan menyimpan disket backup dengan baik.
EmoticonEmoticon